HTML

Erdő Péter Hatvanba látogat?

2008.03.19. 18:56 :: Oroján Sándor

Meg nem erősített információk szerint Hatvanba látogat Erdő Péter, az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye érseke április 5-én, szombaton.
Az Érsek Atya látogatásának apropója
Meszlényi Zoltán Lajos boldoggá avatásának ügye. Mint ismeretes, városunk híres szülöttének boldoggá avatása folyamatban van, ezért imádkoznának a hatvani hívek az Erdő Péter, Magyarország prímása celebrálta misén.

Az érkezés kapcsán ajánlom figyelmetekbe Kovács János, az egyháztörténet hatvani kutatójának, a Pálhidy Mihály Hagyományőrző Polgári Egyesület elnökének cikkét.



A hatvani bölcsőtől „a magyar Vatikánig”
Dr. Meszlényi Zoltán Lajos
Sinopei püspök, protonotárius kanonok, főesperes
(1892-1951)
 

Dr. Meszlényi Zoltán Lajos 1892. január 2-án született Hatvanban. Szirmák Béla káplán keresztelte meg január 15-én a hatvani Szent Adalbert templomban. Meszlényi Zoltán egy több gyermekes tanítói családban nevelkedett fel Édesanyja: Burszki Etelka. Édesapja Meszlényi Zoltán, aki 1884. szeptember 16-án kapott kinevezést a hatvani római katolikus felekezetű iskolába, tanítói állásra. A község lelkipásztora Janikovits Alajos prépost plébános volt ekkor. Az egykori lyceumi tanár, hitszónok a hatvani katolikus iskola segélyezésére alapítványt hozott létre. Meszlényi Zoltán tanító tevékenyen részt vett az egyházközségi gondnokság a munkájában.  A Hatvan és Vidéke c. újságban írt, mely vasárnaponként jelent meg. „Miként tanítsunk a népiskolában c. írásában többek között a következőt írta: „Az iskolában járó gyermekeket nem csak tanítani, de egyúttal nevelni is kell…”/Hatvan és Vidék, 1888. I. évfolyam/. A Meszlényi család 1895-ben költözik el Hatvanból. Meszlényi kispapként 1913-ban jött el szülőföldjére. Papjelöltként kedvezményben részesült, melyet a hatvani főszolgabíró adott ki számára./Az igazolás a katonaszolgálat alól való mentességről szólt./Pappá szentelése után Csernoch János prímás Esztergomba rendelte központi szolgálatra. Serédi Jusztinián prímás 1937. október 28-án püspökké szentelte és segédpüspökévé nevezte ki. A hatvani prépost plébános, Lévay Mihály vál. püspök a következő szavakkal köszöntötte ez alkalomból. „Méltóztassék megengedni, hogy mint szülőföldjének lelkipásztora püspöki kinevezése alkalmából úgy a magam, mint híveim nevében is igaz tisztességgel üdvözöljem. A Mindenható Isten, aki a hatvani bölcsőtől a püspöki trónig kegyelmével vezette Nagyméltóságodat, adja meg mennyei segítségét magasztos pályáján továbbra is az ő választottjának. Ezért mi, hatvaniak is áhítatos lélekkel imádkozunk a szent Eucharistia Jézusához.” Püspökké történő kinevezése után tíz évvel később, Hatvanban 1947. június 7-8-án, egyházmegyei eucharisztikus napokat tartottak, melyre eljött és szentbeszédet mondott Mindszenty József bíboros, hercegprímás. Meszlényi püspök észrevétlenül, csendben segítette két kiváló főpásztorát. Az Oltáriszentség hatvani ünnepére is minden bizonnyal lélekben elkísérte főpásztorát. A hatvani eucharisztikus kongresszus után három évvel később, 1950. június 19-én, a hatvani ferences szerzeteseket és családokat internálták. A harmincnyolc hatvani család tagjainak, a recski, a kistarcsai és a hortobágyi tanyavilágban, közel három évig kellett szenvedniük a szabadulásukig. Meszlényi püspököt 1950. július 4-én tartóztatták le Esztergomban és Kistarcsára internálták. A püspök is osztozott szülőföldjének családjai és a hatvani ferencesek sorsában, és lett a kommunista rendszer áldozata. Pappá és püspökké szentelésének évfordulóján Hatvanban, 2001. október 28-án emléktáblát állítottak a Szent Adalbert templom oldalhomlokzatán a vértanú püspök tiszteletére. Ezen a napon dr. Beer Miklós esztergomi segédpüspök helynök az elmúlt félévszázad magyar mártír papjaiért a 10 órakor bemutatott szentmise után leplezte le és áldotta meg az emléktáblát. Mi, hatvaniak kérjük Urunkat, dicsőítse meg őt és emelje boldogaink és szentjeink sorába.

 

Hatvan, 2005. március 10.

                                                                           Kovács János

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://orojan.blog.hu/api/trackback/id/tr64388212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zenész 2008.03.20. 12:13:06

Miért kéllett ezt kérdőjellel írni? Minden hitéletet gyakorló keresztény ember tudja ezt, hiszen régen készülnek már erre!
Ezt nem kellett kinyomozni!
Mielőtt valami "furcsaság" erről is kiderülne, kérem legalább ezt a témát ne próbálja beszennyezni!

Nem kell látványosan ezzel foglalkozni, aki fontosnak tartja részt vesz ezen, a népszerüséget hajszoló " zsebpolitikusok" kerüljék!
Ez egy magosztos esemény,hagy maradjon meg annak!

Oroján Sándor 2008.03.20. 13:27:29

Azért kell kérdőjellel írni, mert az illetékes, aki hivatott ezt biztosan állítani vagy tagadni (akitől kérdeztem is) nem merte biztosan állítani, hogy jön Erdő Péter. Azt mondta valószínű, de nem biztos, később lesz biztos válasz ez ügyben.
Remélem, nem baj, hogy hírt adtam az érkezésről, és hogy egy egyháztörténettel foglalkozó cikket is publikáltam (ezt a szerző kérésére). Talán a keresztényüldözés már elmúlt.

szalmazsák 2008.03.20. 15:39:47

Egy cikket közölt Sanyi egy tőmondatos tájékoztatással. Mi ebben a beszennyezés?"Nem kell látványosan ezzel foglalkozni, aki fontosnak tartja részt vesz ezen, a népszerüséget hajszoló " zsebpolitikusok" kerüljék!"
Ja szóval az a baj hogy terjed az ige? Antiklerikális balos ember vagy, egy szerencsétlen magát elszóló komplexusos balfék aki irigy "sanyikára".
És arra hogy tök sokan olvassák a blogját ellentétben más érdektelen balos oldalakkal.

hatvaniblog 2008.03.20. 15:44:07

Nagyon sajnálom hogy már az egyházat is ki akarja magának sajátítani ez a fiatalember. Szomorú dolognak tartom, hogy igy akarja magára felhívni a figyyelmet, hogy felkarolja és beharangozza Erdő Péter Biboros úrat. Egy keresztény ember nem hivalkodik és nem kampányol vallásával, hanem hitét tisztán éli meg, fennhéjázó magatartás nélkül. A Biboros úrnak ilyen reklámra nem hiszem hogy szüksége lenne.

László 2008.03.20. 17:43:02

Azt magyarázzátok már meg nagyokosok, hogy egy blogban egy közéleti - közérdekű infó közzététele miért és mitől jelentene kampányolást.

Miért lenne tilos ezt Sándornak megírnia? Különben meg annak sem sok az értelme, hogy minden szavába beleköttök. Akinek nem tetszik amit ír, annak nem kell elolvasnia.

szalmazsák 2008.03.20. 18:09:47

Ennél ártatlanabb hírt még nem láttam. Erre jön pár ember és fikázza Sanyit. ti normálisak vagytok? Fáj hogy ő írt először, és nem a másik blog? Vagy mi a rosseb bajotok van?

László 2008.03.20. 18:36:57

Nem hinném, hogy a "másik" blogtól eredne az itt Hatvan néven író bejegyzése. Nem az ott írók stílusa!!! A gondolatmenet és a szókincs egész más valakire emlékeztet! Szerintetek? Vélemény?

zenész 2008.03.20. 20:53:51

orojan úr(?)!
Az az illezékes akit ön kérdezett meg erről a kiemelt eseményről, nem igazán lehetett "illetékes", mert ezt az eseményt hónapok óta szervezik az igazi illetékesek. Ez nem volt kérdés, csak önnek.

Ha ön nem értette meg a kérésemet az két dolgot jelenthet:
a, nem fogta fel- képességbeli probléma?
b,nem akarta- cinikus,pofátlan
Mindkettő szánalmas. Én csak azt kértem, legyen már végre valami amibe nem kavar bele, amit békén hagy. (annyi hülyeséget csinált már minek tetézi?)

Tudjuk, ön szerint a misét ,és a boldoggáavatást is jobban csinálná mint a prímás, de ebben ne akarjon már mindenkinél jobb lenni!
Ne itt hajhássza a népszerűűséget, megy ez ön nélkül is!

Amihez ön eddig hosszányúlt az bemocskolódott, sározódott.Ezt hagyja békén! Sok ember van akinek ez fontos, ne akarja tönkretenni!!!!!!
önnek semmi sem szent?

Oroján Sándor 2008.03.20. 21:09:38

Tudod Zenész, a "mai világban" nem szeretném az "illetékest" esetleg kellemetlen helyzetbe hozni azzal, hogy elárulom, közvetlenül tőle kértem felvilágosítást.
Ő valóban illetékes, és ezt az infót adta.
De inkább hidd, hogy hazudok, minthogy leírjam, kivel beszéltem tegnap.
A cikkel a célom csupán az, hogy tájékoztassam a blog olvasóit, akik közt nyilván sok hívő akad, akik örülnek a jó hírnek, hogy e jeles esemény közeleg Hatvanban, még ha 100%-osan nem is biztos.
A boldoggá avatásról pedig a szerző kérésére publikáltam a cikket, Jánosnak ezúton is köszönöm, hogy megosztotta ezt velünk.
Végül, kedves Zenész, remélem, Önnel is találkozom a misén.

Oroján Sándor 2008.03.20. 21:34:48

Apropó. Ha már vallás és politika.
Nem hiszem, hogy e kettő szétválasztható lenne. Hiszen mindkettő rólunk, a mi sorsunkról, életünkről szól. Én személy szerint helyeslem, ha az Egyház Isten parancsainak megfelelően cselekszik, a tanítások alapján értelmezi közös ügyeinket, megítéli saját dimenziórendszere szerint a helyest és a helytelent. A politika (na persze nem az övön aluli csatározások) pedig, életünk szerves része. Az Egyháznak joga, hogy véleményt nyilvánítson, és Isten tanítása szerint cselekedjen, buzdítson a jóra, segítse az elesetteket, stb.
Az Egyház elleni támadás az, ha megpróbálják őket kirekeszteni életünkből, megtiltanák nekik a szabad véleménynyilvánítást. Én úgy gondolom, nem a politikusnak kell megmondani, mit tehet az Egyház és mit nem. Nem helyes, ha politikusok beleszólnak, mit mondhat egy pap, és mit nem. A véleményükkel lehet egyetérteni, vagy sem, de az Egyház szabadságát ne korlátozzuk.
Ebben a kérdésben példát vehetnénk az Egyesült Államokról.
Ajánlom figyelmetekbe Semjén Zsolt Ius Resistendi című kötetét. Vallás és politika kapcsolatáról gondolkodóknak azt hiszem, alapmű.

A történelmi egyházaknak igenis tisztelettel tartozunk tevékenységük miatt. A történelem vérzivataros időszakaiban mindig oltalmat nyújtottak, utolsó mentsvárként szolgáltak a magyarság számára. Őrizték kultúránkat, alapvető emberi értékeinket, amikor ellenség támadt ránk, vagy amikor diktatórikus rendszerek sanyargatták honfitársainkat.
A történelmi egyházak megérdemlik, hogy elismerjük tevékenységüket, és hallgassunk szavukra ma is. Ők ugyanazt az értékrendet képviselik több mint ezer éve, akkor is, ha üldözték őket, ha meggyőződésükért életükkel fizettek.

Az Egyház (Semjén Zsolt hasonlatával élve) egy helyben áll, míg a pártok e meggyőződéshez, értékrendhez képest mozognak. Hol ez, hol az van közelebb az Egyház értékeihez. Az Egyház tanítása emiatt időszakosan egyik vagy másik pártnak kedvez. Az ettől távolabb esők (jelenlegi berendezkedésünkben a liberális, antiklerikális pártok) pedig, támadják az Egyházat.
Véleményem szerint ez helytelen magatartás, hiszen az Egyház csak Isten által rábízott kötelességét teljesíti - kiáll értékei mellett.
Egyébként a szabadság mindenek előttiségét hirdető elit hogy állhat ki a papok hátrányos megkülönböztetése, szólásszabadságuk korlátozása mellett?

Ja, és miért esik rosszul egyeseknek, ha egyházi események nyilvánosságot kapnak egy hatvani, közéleti blogon?
Talán egy politikusnak nincs joga kimondani: ő is örül egy egyházi elöljáró érkezésének? Nekem nincs jogom nyilvánosságot teremteni egyházi eseménynek, csak városi szórakoztató rendezvénynek? Azért nyilván nem szólna senki, ha egy koncertet, kiállítást, nagygyűlést, bulit, állami megemlékezést reklámoznék. Nos, ennyire természetes, hogy a vallás is része életünknek, akárcsak a zene, a sport vagy a politika.

zenész 2008.03.20. 21:39:45

Nem akarom elhinni, hogy a mai világban titkolni kellene a hírforrást. A misén ez elhangzott, akkor most hol itt a titok?

Persze, hogy örülünk ennek a hírnek -nem öntől tudjuk- régen készülünk erre!

Miután ön megy, én átgondolom...

Tényleg János kérte erre? Szinte hihetetlen, jobb véleménnyel voltam eddig Kovács Jánosról!

zenész 2008.03.20. 22:14:07

Most olvastam "eszmefuttatását". Rögtön elhányom magam ettől! Kitől akarja megvédeni ön az egyházat? Ki támadja itt? Senki. Akkor miért akar "bajnoka" lenni. Nyugodjon már meg! Na.
Ön azt sem tudta, hogy néz ki egy templom blülről amikor más -lehet, hogy én? - már ministrált. Nem sokon múlt, hogy nem pap lettem. ön magyaráz NEKEM????
Békét a hatvani hívőknek! Senki nem kér magából.Nekünk vannak választott vezetőink, mit akar? ön akar lenni a kántor, vagy a harangozó? Minden kell? Mindenhol maga akar lenni?

László 2008.03.21. 00:00:32

Kedves zenész!

A vallásosság nem csak érzés kérdése, és aki ehhez hozzászól - különösen, mást kritizálva - akkor attól elvárható némi tárgyi tudás is.
Ezért szeretném a figyelmet felhívni arra a tárgyi tévedésre, amikor kijelenti, hogy valaki a "boldoggáavatást is jobban csinálná mint a prímás". Ejnye! Ha ministrált, sőt még hivatást is érzett, de nem vállalta, most meg jár misére, akkor kicsit jobban odafigyelhetne, utánnanézhetne mielőtt megszólal.

Alapfokú hitbéli, de általános műveltségbéli ismeret is az, hogy boldoggá kizárólag a Pápa avat a katolikus egyházban!

"Békét a hatvani hívőknek!" Ezzel maximálisan egyet értek, de az ön neve alatt itt futó kommentek ennek éppen az ellenkezőjét generálják. Semmi nem tükrözi az ön megnyilvánulásaiban a keresztény testvéri szeretetet! Így hamisan hangzik ez az ön szájából... Ahogy Jézust csókkal árulta el Júdás, ön is hasonlókat tesz itt közöttünk a maga szintjén!

zenész 2008.03.21. 08:13:15

Nincs miről vitáznom önökkel (önnel), mert nagyon jól tudom, hogy zajlik ez a folyamat, mik az állomásai. Ennek egy jelentős lépésén lehetünk most jelnen. Nagyon ideges vagyok akkor, amikor egy népszerűség hajhász gyerek - akiről senki semmit nem tud , nem is akarok - magának akar ebből népszerűséget , ismertséget szerezni.
Legyen már nyugtunk ettől a gyerektől. Ne zaklasson minket. Legalább ezt a területet ne piszkálja! Sehol nincs nyugta már az embernek?
Ízléstelen ahogy engem Jézushoz hasonlít!
Nem hiszem, hogy kell az én " csókom" ahhoz, hogy felismerjék a fiatalemberben Júdást.
Látja ezt minden IGAZ MAGYAR EMBER!

László 2008.03.21. 09:22:33

Na kedves zenész!
Utolsó előtti két mondatod alapján Te azt sem tudod, hogy egyáltalán miket írsz! Nem az a gond veled, ha nem értesz valamihez, de legalább ne dicsekedj tudatlanságoddal!

gofy 2008.03.21. 11:46:05

Kivételesen egyetértek a "zenésszel". elég volt ennek tudálékos egyénnek a mindenbe beleuagt stílusából.
Oroján "úr"! Ön egy végtelenül megosztó egyéniség. Vegyen már vissza magából! Bár arról, hogy az anyukája önre kényszeríti hogy mindenben megfeleljen ön nem tehet. A szüleit nem válogathatja meg. De vegye már észre, hogy az ön stílusa rendkívül únszimpatikus, nagyon sok ember számára. Nem vitatom hogy ön ambiciózus, de kérem vegyen vissza magából, mert az hogy magának árt az a maga dolga. De a jobboldalnak is nagyon káros amit ön művel.Legyen szerényebb, visszafogottab, mert az elismerést ki kell érdemelni. A mindennapi élet nem a fidelats, ahol pár csicskásának megmondja hogy mit csináljon hogy önre szavazzon és akkor már jó is. A való élet ennl sokkal bonyolultabb.

Rodolfo 2008.03.21. 18:53:32

Azért nem semmi, ahogy eljutottatok a szentté avatástól a kollaborációig.

Ezeknek a kommenteknek már semmi köze nincs az eredeti témához.

Oroján Sándor 2008.03.21. 22:42:30

Jánosi László kérésére "Alturo Ui" róla szóló kommentjét kimoderáltam. Mint azt a blogolási etikettben is jeleztem, az érintett kérésére sértő, bántó kommenteket moderálni fogok. A komment igazságtartalmával nem foglalkozom, tény, hogy tartalma nincs összefüggésben jelen poszttal.

Luca 2008.03.24. 01:02:46

Zenésznek!

Az ilyen hírrel kizárólag Gyurcsánynak szabadna foglalkozni, hiszen, mint tudjuk ö rendszeresen bérmálkozik. Igazmondó ember, el kell neki hinnünk, ha ő mondta. Őrá gondoltál nyilván, hogy a boldoggá avatást is ő jobban csinálná mint a prímás? :)))

Ne foglalkozz olyannal, amihez nem értesz!

Szüleim nevében! 2008.03.24. 01:30:54

T- Zenész és társai!

Szégyelljétek magatok, hogy egy ilyen témát személyeskedésre használtok.

1950-ben, mikor a kommunisták családokat pakoltak fel teherautókra és vittek a hortobágyra a városból, bezzeg kussoltak baloldali őseitek.

Még most is fanyalogtok ha felemlegeti valaki azt az időszakot. Meszlényi püspök egyben jelképe a hatvani deportáltaknak is, és különösen kiemelt tisztelet illeti azok részéről, kinek családtagjait meghurcolták a kommunisták!

Jobb lenne hát Sanyikát nem cseszegetni. Mi az, hogy mi ezt már úgyis tudjuk, erről ne írjon?
Kapjon minél szélesebb nyilvánoságot az 50-es évek viselt dolgai, hiszen a szemtanúk egyrésze még közöttünk élnek. Ez a hülye eszement baloldali zenész mit sem tud tán ezekről a tragédiákról, de ha tud és mégis ennek a tolvaj bandának a szekerét tolja akkor meg megérdemli a sorsát.

Érthető, hogy a vörös szegfűsök szeretnék agyonhallgatni ezt az eseményt, még ilyen álságos dumákkal is amivel itt jönnek.

Zoltán 2008.03.31. 19:09:42

Azért Érseknek egyáltalán nem állt jól a keresztvetés most vasárnap a keresztavatáson...

süti beállítások módosítása