HTML

A betegek világnapja

2010.02.12. 18:34 :: Oroján Sándor

Kovács János egyháztörténész cikke:

"II. János Pál pápa 1992-ben rendelte el, hogy a lourdes-i jelenések emléknapja, február 11-e a betegek világnapja legyen. Lourdes a világhírű francia zarándokhely a Pireneusok lábánál található, ahol 1858. február 11-én a Szent Szűz megjelent Soubiros Bernadette-nek. A jelenések Lourdes-ban, a Gave folyó mellett található Massabielle nevű barlangnál történtek. A Szentszűz ezen a helyen 18-szor jelent meg Soubirous Bernadette-nek február 11 és július 16 között.
 
 
Mindenek előtt ki volt Bernadette? Egy írni-olvasni nem tudó tizennégy éves leányka, aki egy szegény, Lourdes-ban talán a legszegényebb családhoz tartozott. Még lakásuk is egy régi börtönben volt, melyet még akkor is „tömlöcnek” hívtak. Ott egy szegényes szobában szorongott az egész család, apa, anya és négy gyermek. Éppen itt akarta kiválasztani Szűz Mária azt, aki eszköze legyen, hogy csodáit véghez vigye. Miért ez a szegénység? Miért ez a nyomor? Mert Krisztus ezt mondja Evangéliumában: Boldogok a szegények!
 
 
Lourdes kegyelmei nem jöhettek csak a szegényeken keresztül. Bernadette hűséges hírnöke volt Szűz Máriának, aki szó szerint adta át üzeneteit és mindig megtette akaratát. Hallgassuk meg az első jelenés történetét, ahogy ezt csaknem szó szerint maga Bernadette mondja el. „Első esetben, hogy a barlangnál jártam az egy csütörtöki napon volt, február 11-én, fát mentem szedni két másik lánnyal együtt. Ott találtuk magunkat a barlang előtt. Két társam átment a vízen. Sírni kezdtek. Kérdeztem miért sírnak. Azt válaszolták, mert nagyon hideg a víz. Kerestem, hol tudnék száraz lábbal átkelni, de sehol sem tudtam. Így tértem vissza a barlanghoz és elkezdtem lehúzni a cipőmet. Egyszerre csak valami zúgás-félét hallottam mintha hirtelen szél támadt volna. Odanéztem, de a fák levelei nem mozdultak. Folytatni akartam cipőim levételét, amikor újra hallom ugyanazt a zúgást.
 
 
 Amikor a fejemet felemeltem a barlangra tekintve, megpillantottam ott egy Hölgyet fehér ruhában. Látom ragyogó fehér ruháját, fején fehér fátyol, öve kékszínű, egy-egy sárga rózsa mindkét lábán, és a rózsafüzér a kezén ugyanolyan színű. Benyúltam a zsebembe és ott megtaláltam a rózsafüzéremet. Keresztet akartam vetni. Csakhogy nem bírtam kezemet homlokomig emelni. A hölgy fogta a rózsafüzérét és most ő vetett keresztet. Akkor én is megkíséreltem és most minden nehézség nélkül ment. Alig hogy keresztet vetettem a félelmetes izgalom, amit eddig tapasztaltam eltűnt a szívemből. Térdre ereszkedtem. Elimádkoztam rózsafüzéremet a szép hölgy jelenlétében. Látomásom szerint az ő rózsfüzérén is tovább haladtak, de az ő ajkai nem mozdultak. Amikor befejeztem az imát intett, hogy közeledjek, de én nem merészeltem. Akkor ő hirtelen eltűnt.”
 
 
Az 1858. február 11-ei jelenés után Bernadette még tizenhétszer látta a Hölgyet. Február 18-án beszélt először: „Hajlandó vagy kedvemért eljönni ide 15 napon át?”- kérdezte a kislánytól; nem ígérem, hogy a földön boldoggá teszlek, hanem a másvilágon.” A 15 nap alatt a különböző utasításokat adta neki: „Könyörögj Istenhez a bűnösökért!”. „Bűnbánat, bűnbánat, bűnbánat!”.„Menj és igyál a forrás vizéből és mosakodjál meg benne”. „Egyél abból a fűból, amit ott látsz”. „Csókold meg a földet elégtétel képen a bűnösökért”. „Mond meg a papoknak, hogy építsenek itt egy kápolnát! Azt akarom, hogy jöjjönek ide körmenetben!” Ezeket többször elismételte neki. 
A 15. nap végén újra megkérdezet Bernadette, hogy ki ő? Mindig csak mosolygott, majd negyedszerre mondta meg, hogy kicsoda ő? „Én vagyok a Szeplőtelen Fogantatás.” Ezek voltak az utolsó szavak, melyeket Bernadette-hez intézett. A Szentszűz keveset beszélt, üzenete három mondatban összefoglalható: Mint jó édesanya együtt imádkozik Bernadette-tel. Felszólítás a bűnbánatra, a megtérésre, hogy Istenhez minél közelebb jussunk. A kápolna és körmenetek kérése. „ A te kápolnád fel lesz építve!” – mondta egyszer Lourdes plébánosa Bernadette-nek és az jó nagy lesz!”.
 Szűz Mária akaratának megfelelően három templom is létesült a helyen: A Szeplőtelen Fogantatás Bazilikája, azután a Rózsafűzér és végül a legújabb a X. Szent Piusz Bazilikája, mely 30 ezer hívősereg befogadására képes. Ezekbe, a templomokba naponta tömegek érkeznek körmenetekben mindenféle nép, nyelv és ország híveiből, és a legkülönfélébb nyelveken mutatják be a szentmise áldozatot.
Lourdes ezzel a sok szentmisével, az Eucharisztikus körmeneteivel az Oltáriszentség városa lett. Már X. Szent Piusz nevezte: „Az Oltáriszentség legdicsőségesebb trónjának az egész földkerekségen.” Számtalan csodás esemény sokszorosan bizonyítja. hogy az Isten Anyja megértő, együtt érző szíve vár mindenkit. Az elmúlt másfél évszázad alatt milliók zarándokoltak el Lourdes-ba a gyógyulás reményében és imádkoztak a Massabielle barlangnál az imádság és összeszedettség nagy tiszteletben álló helyén.
A barlang mélyén az oltártól balra található a csodás forrás, amelyik 1858. február 25-én fakadt, a kilencedik jelenés folyamán Bernadette újai alatt. Engedelmeskedett a Szentszűznek, aki azt kívánta: „Menj, igyál a forrásból és mosakodjál meg benne” Ennek a bő forrásnak vizét gyűjtik össze több medencében, amelyek aztán táplálják vizükkel egyrészt a fürdőket, másrészt a vízvezetéket, melynek csapjaiból, ihatnak a zarándokok és megtölthetik edényeiket a csodás forrás vizével. A fürdőmedencéket 1955-ben újjáalakították, hogy a zarándokok minél nagyobb számban vehessék igénybe azokat. 14 medencéből áll ez a fürdő, mely természetesen nem látogatható belülről; betegek, azonban sőt egészségesek is, ha óhajtják, egy bemerülésre szívesen látott vendégek.
 A különös gyógyulásokat a barlanghoz közeli orvosi hivatalban tudományosan tanulmányozzák és ismertetik az érdeklődők előtt az Egyház által csodásnak elismert gyógyulásokat. A lourdes-i látnok, Bernadette 1864-ben érkezett Neverbe, hogy szerzetes legyen. A Saint-Gildard kolostorban, az újonc éveiben a következőket mondta: „Azért jöttem ide, hogy elrejtőzzem. A Szentszűz felhasznált engem, aztán ismét visszatett a helyemre. Boldog vagyok, és itt maradok.” Bernadette azt a boldogságot élvezte, mit a Szentszűz ígért neki, és amely nem e világból való. A Beteggondozó nővérek szolgálatában tevékenykedik. 1879-ben halt meg a Sant-Gildard. Kolostorban. Holteste ma is ott látható a konvent kápolnájában, az üvegkoporsóban.
A Lourdes-i Szentszűz kegyhelyének látogatásakor kettő keresztutat is végig járhatunk. Egyik a Gave folyó és a medencék hosszában található, mely könnyen megközelíthető. A régebbi keresztút a barlang mögötti hegyre vezet fel, melyet 1912-ben szenteltek fel. Minden egyes állomás egy-egy szoborcsoport. A két méter magas bronzszobrok jelenítik meg a szereplő személyeket. A keresztút tizedik állomása szenvedő hazánk emléke, melyet Magyarország katolikusai ajándékozták a kegyhelynek.  A katolikus templomokban az elmúlt századokban a Massabielle barlang mintájára barlangokat alakítottak ki, amely emlékezteti a zarándokokat a lourdes-i jelenésekre. A hívek a templomok, a zarándokhelyek lourdes-i barlangjainál imádkoznak a Szent Szűzhöz, a betegek gyógyítójához. Kérni az ő segítségét, az ő közbenjárását. A Lourdes-i Szentszűz elvezet bennünket Jézushoz.
 
Kovács János
Foto: Balogh Péter
Képeslap: Kovács János"
    

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://orojan.blog.hu/api/trackback/id/tr711758004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása